After officially being legal for quite awhile, a few days ago, barutah ku kan ikut class undang-undang jalan raya. Bukannya malas or apa, I hadn't got the time bah. Ani pun, balik-balik kana contact untuk datang. Sampai sampai, masa ku register hadir hari atu, orang atu pun inda tau dimana borang ku. Kira batah jua udah tu I registered tapi inda pernah kan datang.
After the class, pasal aku inda kana sayang, kana ambil aher. Iatah udah tu kenapa aku perlu ambil lesen. Pasal ngaleh ku buat muka sepuluh sen minta hantar kemana-mana. Anyhoo, I invited my ex-school mate yang ngam satu class jua that day, for a drink at CAM. Skali, she had to leave early. So, I was left alone, makan roti canai kusung sambil liat TV3. Awkward lagi tu, ada familiar dude yg usulnya kan menagur tapi macam inda berani jua. I forgot who he is, too. Anyways, back to TV3. They were showing this programme yang satu species macam Sabrina The Teenage Witch, Twilight and Harry Potter atu lah. It's called Cucu Betong. Mula-mula ada plang ia quote a hadith or was it a firman, pasal sihir ani syirik and inda boleh all that lah. Mihir lah ceritanya. I didn't finish watching tho. Pasal ahernya ada jua orang fetch me up. Ngam tah lagi my wallet tinggal.
Ceritanya atu, aku pun inda dapat guess apa pengajarannya. I mean, it's kinda obvious plang but then sudah di blend-blend segala macam atu, hilang tia moral nya. Like, you wanna spread the message that wizardry and witchcraft is a no-no, tapi at the end of the show, orang inda ingat/faham pun apa moral nya, pasal cerita nya terlalu bizarre or terlalu banyak twist. Tapi ok lah, ATLEAST ada jua moral and hadith kana masuk kan. Mun kan dibandingkan dengan cerita-cerita mengarut tahap stratosphere atu, baik tah udah tu (kali). My sis cakap, "Mengapa tah dorang show cerita ani? Apa tah pedah nya ni?". I said, "Kan sama jua ni macam Twilight, Fullmoon apa tu ah."
"Tapi ani orang dapat ikut-ikutan buat sihir kan. Kalau Twilight apa, inda jua orang dapat gigit minum darah apa."
"Tapi kan sama jua kes nya, teenagers kepikiran yang dorang mau mau tah jua 'hidup forever' jadi vampire apa tu. Macam inda fikirkan akhirat apa"
My sis insisted, "tapi ani orang dapat ikut bah".
Ok, case closed. Maybe my point on mindset was a lil bit off for the moment.
Skali, semalam aku dangani my mum liat TV. Cerita pasal Christmas. I bet you all know how it is, cerita nya mesti pasal how to keep children believing the existence of Santa lah, elves and a factory in the North Pole or lebih kurang cematu lah. Mmmm. And I was thinking, inda dorang ngaleh kah? Trying to make believe something they themselves know isn't true. Walaupun untuk kanak-kanak happy dapat hadiah apa, but all the trouble to make them believe a made up story? Seriously? Mun aku, ngaleh ku tu eh. Baik ku cerita benda-benda yang benar-benar sudah terjadi. Cuba tanya arah parents, dorang sudah cerita pasal Jack and The Beanstalk atau Sultan Muhammad Al-Fateh? Okay, jangan tah jauh, pasal Nabi Ibrahim kah, nabi-nabi lain kah. Banyak jua cerita dari al-Quran. Tapi, di rumah or di sekolah, yang kana ajar sama jua fairytales.
About a week ago, I went book shopping at one of the stationary/bookshops in Serusop. I was trying to find books for myself and my my lil siblings pasal cuti ani, I encourage them to read instead of main game saja. Atu kan basar tempatnya, like 85% of the books for children are the secular ones. Agatah field trip sekajap ke bookstores, cuba cari children section. Buku-buku on fairytales lagi banyak stock nya dari buku-buku teladan dari nabi-nabi etc. That doens't mean buku-buku teladan banyak kana bali. That means buku-buku fairytales, buku-buku secular atu lagi banyak market. Inda ja?
Iatah nyangku, cerita bisai-bisai dapan mata palak-palak. Di bagi jua kanak-kanak innocent atu cerita-cerita yang umm... kurang berfaedah. Moral atu memang ada, but why give made-ups when you can have real ones?
Hujah-hujah diatas memang ada berkaitan dengan yang hidup mahupun yang mati.
Bah abis. Salaam.
No comments:
Post a Comment